Časopis PREVENCIA je informačný bulletin zameraný na prevenciu sociálno- patologických javov v rezorte školstva a vychádza s finančným príspevkom Protidrogového fondu SR. Je určený odbornej verejnosti a jeho cieľom je zabezpečiť prenos informácií medzi odborníkmi v predmetnej oblasti.
Adresa redakcie:
Ústav informácií a prognóz školstva
Redakčná rada Prevencie
Staré grunty 52
842044 Bratislava 4
Tel.: 02/654 216 17
Mail: balazovicova@uips.sk
ISSN 1336-3689
Z obsahu čísla 3/2002 prinášame:
EDITORIÁLAutoregulácia a možnosti jej zdokonaľovania
Prof. PhDr. Miron Zelina, DrSc.
Článok odpovedá na otázku čo je to autoregulácia. Rieši možnosti jej zlepšenia z hľadiska výchovy. Vysvetľuje postavenie osvojovania autoregulácie z hľadiska tvorivo-humanistickej filozofie výchovy. Zaoberá sa pojmom disciplína a prístupmi k budovaniu disciplíny.
Fajčenie žiakov základných a stredných škôl
Mgr. Marcela Bieliková, PhDr. Marianna Pétiová, PhDr. Emília Drnzíková
Príspevok z prieskumu fajčenia žiakov základných a stredných škôl. Výsledky prieskumu zrealizovaného v roku 2003, poukazujú na stúpajúci trend fajčenia cigariet u detí a mládeže. Prieskum sa zaoberá aj príčinami tohoto javu a komparáciou údajov za základné a stredné školy.
Činnosť PPP v školskom roku 2001/2002
RNDr. Mária Slovíková, CSc., Mgr. Tomáš Földes
Článok prináša obraz o aktuálnom stave a analýzu činnosti v pedagogicko - psychologických poradniach v školskom roku 2001/2002.
Systémové řešení prevence sociálně patologických jevů u dětí a mladistvých, u kterých se projevují ve zvýšené míře poruchy chování.
Mgr. Ivana Bodláková
Ide o prezentáciu niektorých výsledkov štúdie Evaluácia procesu a výsledku interakčného programu protidrogovej prevencie a prevencie ďalších sociálno- patologických javov realizovaného v prirodzených podmienkach činnosti škôl a školských zariadení pod názvom Viem čo chcem?"" Program je zameraný na aktívne sociálne učenie. Ide o metódu, ktorú je možné modifikovať na jasne špecifikované cieľové skupiny a jej účinnosť je možné systémovo vyhodnocovať. Prináša obsahovú analýzu názorov, postojov a skúseností pedagogických pracovníkov aj postojov žiakov škôl a školských zariadení, v ktorých bola realizovaná pilotná štúdia.
Rituály a symboly vo výchove ako súčasť skupinovej identifikácie a skupinovej kohézie
PhDr. Albín Škoviera
Článok vysvetľuje dôležitosť príslušnosti k rôznym skupinám a vytváranie vlastných rituálov a symbolov pre skupinu. Prináša podnety pre prax, ako využiť potenciál rituálov a symbolov hlavne u detí v DC a LVS
Čo by mal vedieť poradenský psychológ o psychickej manipulácii a pôsobení kultov a siekt
Mgr.Ľudmila Bíšová
Autorka charakterizuje činnosť siekt a kultov a psychickej manipulácie v nich. Popisuje všeobecne uznávané a prijímané mýty a význam a dôležitosť prevencie. Prináša pár rád ako sa chrániť pred vplyvom zhubných kultov.
Námet pre prácu triednych učiteľov a koordinátorov primárnej prevencie v ZŠ
Mgr. Daniela Facunová, Mgr. Eva Smolková
Autorky vytvorili a realizovali projekt Pilotný program primárnej prevencie v ZŠ. Prinášajú cenné námety pre prácu triedneho učiteľa.
Olga Krejčířová, PHD a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky
1.vydanie Praha, Eteria s.r.o., 2002 str. 82-89, ISBN 80-238-8729-7
Recenzia - Mgr. Ivana Bodláková
Najnovšie teoretické a praktické poznatky jednotlivých vedných disciplín špeciálnej pedagogiky.
Marilyn Friend- William D. Bursuck: Integrácia detí so špeciálnymi potrebami- praktická príručka pre učiteľov
Recenzia - Mgr. Milan Pukančík
Príručka integrovaného vzdelávania detí so špeciálnymi potrebami. Článok prináša stručnú charakteristiku jednotlivých kapitol knihy.
Možné přístupy k vytvoření standardů preventivní a intervenční péče zaměřené na deti a mládež s poruchami chování a emocí
PhDr. Jiří Němec
Autor vychádza z diagnostiky príčin prejavov porúch správania. Popisuje všeobecné príčiny prejavov porúch správania. Uvádza základné všeobecne uznávané princípy, ktoré ovplyvňujú voľbu a účinnosť preventívnych a intervenčných stratégií a špecifické prístupy k jedincom s poruchami správania a emócií.
Pracovný seminár s medzinárodnou účasťou Psychologická prevencia a psychologická intervencia- fázy integrovanej starostlivosti o deti a mládež s poruchami správania
PhDr. Štefan Matula
V dňoch 25.6. - 26.6.2003 sa konal vo VÚDPaP v Bratislave pracovný seminár s medzinárodnou účasťou k výskumnému grantovému projektu VEGA - 1/0231/03: Psychologická prevencia a psychologická intervencia ako fázy integrovanej starostlivosti o deti a mládež s poruchami správania. Informuje o referátoch, ktoré odzneli na seminári a čiastkových vedeckých cieľoch grantovej úlohy.
Metodicko-výskumný kabinet výchovného a psychologického poradenstva a prevencie VÚDPaP
PhDr. Štefan Matula
VÚDPaP informuje o zriadení Metodicko-výskumného kabinetu výchovného a psychologického poradenstva a prevencie s účinnosťou od 1.8.2003 a jeho poslaní.