Späť

Mládež a šport

 

ANALÝZA ČINNOSTI VZDELÁVACÍCH ZARIADENÍ V OBLASTI TELESNEJ KULTÚRY V SR ZA ROK 2000

Ciež analýzy

Ciežom spracovanej analytickej štúdie zaoberajúcej sa vzdelávaním odborníkov aj dobrovoľníkov v rámci telesnej kultúry je:

Charakteristika vzdelávacích zariadení v oblasti telesnej kultúry

Akreditované vzdelávacie zariadenia, t.j. zväzy, ktoré získali akreditáciu na vykonávanie prípravy odborníkov na špecializované činnosti a odbornosti v telesnej kultúre, vykonávajú vzdelávanie v 67 rôznych druhoch športov.

Hlavná činnosť vzdelávacích zariadení, ktorým bolo vydané osvedčenie a potvrdenie na vykonávanie špecializovaných činností v oblasti telesnej kultúry je zameraná na školenie a vzdelávanie odborných pracovníkov pre oblasť športu v nasledovných špecializáciách: tréneri, cvičitelia, inštruktori, rozhodcovia, maséri, záchranári a horskí vodcovia.

V Slovenskej republike bolo k 31. 12. 2000 registrovaných 111 vzdelávacích zariadení, ktorým bola vydaná MŠ SR akreditácia na zabezpečenie a realizáciu úloh v rámci vzdelávania špecializovaných činností v oblasti telesnej kultúry.

V rámci testovacieho zberu údajov bolo na ÚIPŠ, oddelenie ISTEK zaslaných 57 vyplnených výkazov, čo tvorí 51,4% z celkového počtu akreditovaných vzdelávacích zariadení.

1. Údaje o zamestnancoch podiežajúcich sa na činnosti vo vzdelávacích zariadeniach v oblasti športu

Na vzdelávaní, t. j. na zvyšovaní kvalifikačných predpokladov trénerov, cvičitežov, inštruktorov, rozhodcov, masérov, záchranárov a pod. sa v roku 2000 podiežalo spolu 882 zamestnancov (pedagógovia, tréneri, cvičitelia, rozhodcovia, odborní zamestnanci, vedúci útvarov a THP zamestnanci). Na činnosti sa spolupodiežali aj externí pracovníci (resp. dobrovoľní pracovníci) z radov jednotlivých druhov odborníkov, ktorí zabezpečovali najmä špeciálnu časť v rámci zvyšovania kvalifikácie jednotlivých frekventantov. Ich počet bol 432, t. j. 49,0% z celkového počtu fyzických osôb (882).

Najvyšší podiel u zamestnancov podiežajúcich sa na vzdelávaní mali externí zamestnanci z kategórie rozhodcov (100,0%), t.j. všetci rozhodcovia boli externí zamestnanci. Vysoký podiel externistov bol aj u trénerov 78,3%, cvičitežov (62,3%) a odborných pracovníkov (52,9%), čo súvisí do určitej miery so špeciálnou časťou vzdelávania. Naopak pri vežmi nízkom podiele, napr. THP zamestnancov (3,5%), vedúci organizácie (18,2%), resp. pedagógovia (31,5%), ide skôr o interných zamestnancov, ktorí sa podiežajú organizačne, metodicky a koordinačne na zabezpečení vzdelávania, a teda sú vo väčšine prípadov internými zamestnancami útvaru, zväzu a pod.

Nasledujúci graf č.1 znázorňuje rozloženie zamestnancov podľa jednotlivých kategórii bez ohžadu na to, či sú zamestnávaní interne alebo externe (v relatívnych početnostiach). Najvyšší podiel na celkovom počte zamestnancov tvorili pedagógovia, ktorí sa podiežali najmä na všeobecnej, ale aj špeciálnej časti vzdelávania (37,1% z celkového počtu), resp. tréneri 20,4%, ktorí zabezpečovali školenia hlavne v rámci špeciálnej časti (aj najvyšší počet zaškolených týchto frekventantov). Podiel odborných pracovníkov bol 11,6% a podiel rozhodcov a cvičitežov tvoril po 8,7%. Technicko-hospodárski tvorili 9,8% a vedúci útvaru (organizácie) 3,7%.

Graf č. 1

Na vzdelávacom procese sa zúčastňujú rôzni odborníci, ktorí majú zároveň aj rozdielny stupeň dosiahnutého (ukončeného) vzdelania. Preto sú jednotliví zamestnanci zaradení do troch kategórii podľa vzdelania, t.j. vysokoškolské vzdelanie, úplné stredné a vyššie vzdelanie, resp. iné vzdelanie. Vysokoškolské vzdelanie sa ďalej člení na vysokoškolské, t.j. ukončená FTVŠ, vysokoškolské vzdelanie padagogického zamerania (PdF) a vysokoškolské iné.

prehľad údajov za zamestnancov podľa ukončeného vzdelania a prepočty v rámci druhu zamestnania, obsahuje tabuľka č.1.

tabuľka č. 1

Zamestnanci

podľa druhu

spolu

rozloženie podľa vzdelanie

%

%

iné

%

zo vše tkých

z VŠ

zo vše tkých

zo SŠ

zo vše tkých

z iných

vedúci útvaru

33

27

81,8

4,1

6

18,2

2,9

0

0,0

0,0

pedagógovia

327

310

94,8

47,6

12

3,7

5,8

5

1,5

20,0

cvičitelia

77

41

53,2

6,3

35

45,5

17,0

1

1,3

4,0

rozhodcovia

77

56

72,7

8,6

20

26,0

9,7

1

1,3

4,0

tréneri

180

137

76,1

21,1

42

23,3

20,4

1

0,6

4,0

odb.zamest.

102

67

65,7

10,3

35

34,3

17,0

0

0,0

0,0

THP zamest.

86

13

15,1

2,0

56

65,1

27,2

17

19,8

68,0

S P O L U

882

651

73,8

100,0

206

23,4

100,0

25

2,8

100,0

Z celkového počtu zamestnancov, ktorí sa podiežali na vzdelávaní v oblasti športu v roku 2000 malo 651 zamestnancov (73,8%) vysokoškolské vzdelanie. Ukončenú FTVŠ má 49,5% zamestnancov s ukončeným vysokoškolským vzdelaním, 34,4% iný druh VŠ vzdelania a 16,1% ukončené VŠ vzdelanie so zameraním na pedagogiku, kde tiež boli zaradení aj zamestnanci s ukončenou PdF, ktorí nielen študovali pedagogický smer, ale aj TV, resp. kombináciu TV s inou aprobáciou.

Na vzdelávaní sa podiežali aj ďalší zamestnanci, ktorí majú ukončené úplné stredné a vyššie vzdelanie (206/23,4%), resp. iné vzdelanie (25/2,8%).

Najvyšší podiel zo zamestnancov, ktorí mali ukončené VŠ vzdelanie bol dosiahnutý u pedagógov (94,8%), druhý najvyšší podiel VŠ vzdelaných bol evidovaný u vedúcich útvarov (81,8%). Nižším počtom boli zastúpení tréneri, rozhodcovia, odborní zamestnanci a cvičitelia. Najnižší podiel VŠ vzdelaných zamestnancov bol z radov technicko-hospodárskych pracovníkov, t.j. 15,1%.

2. Údaje o činnosti subjektov, ktoré získali akreditáciu v oblasti vzdelávania

Jednotlivé vzdelávacie zariadenia, ktoré získali akreditáciu realizovali v roku 2000 spolu 939 rôznych aktivít, na ktorých sa zúčastnilo 13 301 účastníkov. Tieto vzdelávacie zariadenia realizovali činnosti v 6 kategóriách medzi ktoré patria: výcvikové kurzy, školenia, semináre, odborné porady, informačno-osvetové činnosti (publikačná činnosť, osvetové aktivity, informačné služby) a iné činnosti.

Na všetkých aktivitách v roku 2000 sa zúčastnilo celkom 13 301 účastníkov, z ktorých najvýraznejší podiel zaujímali činnosti informačno - osvetového charakteru (3 863 účastníkov), čo je 29,0%. Druhý najväčší podiel účasti bol na výcvikových kurzoch (3 300 účastníkov), čo tvorí 24,8% z celkového počtu účastníkov.

Komentované údaje o činnosti (aktivitách a účastníkoch) zariadení podiežajúcich sa na zvyšovaní odbornosti jednotlivých špecialistov v oblasti športu obsahuje tabuľka č. 2.

tabuľka č.2 - Aktivity zariadení (subjektov)

Počet

aktivít

účastníci

Výcvikové kurzy

157

3 300

Školenia

128

2 289

Semináre

68

1 963

Odborné porady

113

1 201

Informačno-osvetové činnosti

460

3 863

publikačná činnosť *

402

2 281

v tom

osvetové aktivity *

21

254

informačné služby *

37

1 328

Iné činnosti

13

685

Celkový počet

939

13 301

3. Údaje o vzdelávaní - frekventanti

V roku 2000 sa na vzdelávacích aktivitách, t. j. zvyšovaní odbornosti zúčastnilo spolu 4 232 frekventantov, z ktorých bol najvyšší počet v absolútnych číslach evidovaný u trénerov 1 134 a rozhodcov (1 080), ďalej vyšší počet aj z radov záchranárov (523), masérov (512), 407 inštruktorov, 362 cvičitežov, 0 horských vodcov a menej frekventantov iných odborností (214), viď graf č. 2.

Tréneri, rozhodcovia, inštruktori a cvičitelia v rámci odbornej prípravy absolvujú rôzne stupne prípravy, ktoré na seba nadväzujú a líšia sa len počtom hodín, t. j. v rámci všeobecnej a špeciálnej časti. V skupine trénerov sú evidovaní aj diplomovaní tréneri, ktorých pripravuje len Fakulta telesnej výchovy a športu v Bratislave.

Graf č. 2

V rámci vzdelávania a prípravy frekventantov bolo odprednášaných 19 602 hodín pre 4 232 frekventantov, lenže to nie je celkový počet hodín, pretože v rámci evidencie bol uvádzaný len počet hodín na frekventanta podľa triedy. Z celkového počtu hodín tvorila všeobecná časť 55,5% (10 888 hodín) a 45,5% predstavovala špeciálna časť, t.j. 8 714 hodín.

Špecializácia tréner je bližšie určená triedou, t.j. tréner I. triedy, tréner II. triedy, tréner III. triedy a diplomovaní tréneri. Cvičitelia, inštruktori a rozhodcovia sú rovnako bližšie určení I. až III. triedou. Ostatné špecializácie nie sú bližšie určené, tzn. že nie sú diferencované. Z kategórie, kde je rozlíšenie tried vidieť prevahu III. triedy, ako u trénerov, cvičitežov, inštruktorov a rozhodcov, ale s tým rozdielom, že najvýraznejší podiel mali frekventanti z III. triedy u cvičitežov, kde bola ich jednoznačná prevaha (93,4%), resp. u inštruktorov (86,5%). V absolútnych číslach bol však počet frekventantov v III. triede vyšší u trénerov (644) a rozhodcov (734), čo je najvyšší počet.

V tabuľke č. 3 uvádzame počet zaškolených frekventantov podľa špecializácie a skupín, celkový počet odučených hodín a z toho vo všeobecnej a špeciálnej časti.

tabuľka č. 3 - Odborné vzdelávanie (prehľad frekventantov)

Druh frekventantov

a skupina

 

počet zaš-

kolených

spolu

hodín

všeobecná

časť

% všeob.

časti

špeciálna

časť

Tréneri spolu

1 134

10 139

5 879

57,98

4 260

Tréneri I. trieda

177

3 379

1 702

50,37

1 677

Tréneri II. trieda

213

2 379

1 189

49,98

1 190

Tréneri III. trieda

644

1 616

787

48,70

829

Diplomovaní tréneri

100

2 765

2 201

79,60

564

Cvičitelia spolu

362

3 196

2 831

88,58

365

Cvičitelia I. trieda

3

24

8

33,33

16

Cvičitelia II. trieda

21

197

71

36,04

126

Cvičitelia III. trieda

338

2 975

2 752

92,50

223

Inštruktori spolu

407

964

359

37,24

605

Inštruktori I. trieda

34

210

48

22,86

162

Inštruktori II. trieda

21

630

289

45,87

341

Inštruktori III. trieda

352

124

22

17,74

102

Rozhodcovia spolu

1 080

884

355

40,16

529

Rozhodcovia I. trieda

100

201

78

38,81

123

Rozhodcovia II. trieda

246

259

90

34,75

169

Rozhodcovia III. trieda

734

424

187

44,10

237

Maséri

512

2 304

683

29,64

1 621

Záchranári

523

392

54

13,78

338

Iné odborností

214

1 723

727

42,19

996

S P O L U

4 232

19 602

10 888

55,55

8 714

Najvyšší rozsah, a tým podiel na príprave frekventantov zo všeobecnej časti prípravy z celkového počtu hodín evidovaných v rámci vzdelávania mali cvičitelia (88,58%). U trénerov bola prevaha všeobecnej časti v rámci prípravy (57,98%), ale v prípade inštruktorov (37,24%), iných odborností (42,19%) a rozhodcov (40,16%) bol oveža väčší priestor venovaný špeciálnej časti v rámci prípravy odborníkov na špecializované činnosti. Úplným opakom je vzdelávanie masérov, kde časti všeobecnej je venovaná menšia pozornosť (29,64%) než praktickej, resp. u záchranárov, čo predstavuje 13,78% všeobecnej časti, a preto je špeciálna príprava nosnou časťou, ktorej je vytvorený podstatne väčší priestor.

V roku 2000 bolo 27 vzdelávacích zariadení, zaoberajúcich sa výučbou trénerov, ktoré vyškolili 1 134 trénerov. Z toho 177 trénerov I. triedy, čo je 15,6% z celkového počtu trénerov, 213 trénerov II. triedy, čo je 18,8%, z celkového počtu trénerov, 644 trénerov III. triedy (56,8% z celkového počtu trénerov) a 100 diplomovaných trénerov (8,8%). Spolu vo vzdelávacích zariadeniach bolo odučených 10 139 hodín, z toho 5 879 hodín (58,0%) všeobecnej časti a 4 260 hodín špeciálnej časti (42,0%).