späť

Vysoké školstvo

ACADEMIA

charakteristika, kontakt pre autorov

Obsahy jednotlivých čísiel časopisu ACADEMIA


Číslo 4/06

  • Vedomostná spoločnosť, P. Plavčan
  • Inštitucionálne hodnotenie slovenských vysokých škôl, J. Sinay
  • Prioritné úlohy ministerstva školstva vyplývajúce z programového vyhlásenia vlády
  • Uvažovanie po prečítaní etického kódexu, A. Vrban
  • Program celoživotného vzdelávania - nová etapa európskej spolupráce vo vysokoškolskom vzdelávaní, I. Fonodová - D. Filkornová
  • Pedagogická prax vo vysokoškolskej príprave učiteľov, D. Orbánová
  • Poznámky o kvalite elektronického vzdelávania, E. Tóblová

Číslo 3/06

  • Programové vyhlásenie vlády o vzdelávaní, vede, výskume, informatizácii
  • Aktuálne požiadavky priemyselnej sféry na vzdelávanie pracovnej sily, Š. Lednár - J. Buday
  • Možnosti spolupráce univerzít a priemyslu v doktorandskom štúdiu, F. Schlosser
  • Pripravenosť krajín na informačnú spoločnosť, rebríček 2006, R. Baranovič
  • O kvalite vzdelávania, I. Turek - R. Hrmo - K. Krelová
  • Pohľad doktorandov na doktorandské štúdium, P. Černek
  • Uvažovanie o komplexných akreditáciách, E. Petlák

Číslo 2/06

  • Systémy zabezpečovania kvality v štátoch bolonskej deklarácie, D. Lesáková
  • Ako hodnotiť a nehodnotiť verejné vysoké školy na Slovensku, J. Vantuch
  • Nové hodnotiace kritériá vysokých škôl
  • Rozvoj kompetencí vysokoškolských učitelů, M. Slavík
  • Doktorandské štúdium: stav a perspektívy, P. Plavčan - E. Páleníková
  • Co pro tebe znamená pojem e-learning ?, P. Andres
  • Interakčné procesy v inžinierskej pedagogike, K. Tináková

Číslo 1/06

  • Perspektívy formovania ľudského kapitálu v kontexte rozvoja informačnej spoločnosti, M. Porubčinová
  • Globalizácia verzus škola, Ľ. Holkovič
  • Vysokoškolský učiteľ a/alebo vedec, výskumník, inovátor, J. Sinay
  • Postavenie výskumníka v podmienkach reštrukturalizácie a rozvoja priemyslu, J. Buday - I. Chovan
  • Uplatňovanie marketingu v univerzitnom prostredí, M. Rostášová
  • Spolupráca univerzít s priemyslom v podmienkach Slovenska, J. Malindžák
  • Metodika hodnocení kvality vysokých škol v Česku, J. Kohoutek
  • Poznámka k správe ratingovej agentúry ARRA: Hodnotenie verejných vysokých škôl, J. Vantuch
  • Teoretické východiská a psychodidaktické aspekty tvorby učebného textu pre e-learning, M. Kundrátová - Ľ. Vašková

Číslo 4/05

  • Univerzity v epoše tzv. společnosti vědení, M. Petrusek
  • Úvaha o človeku v globalizujúcom sa svete, E. Dudinská
  • Financovanie a investičná výnosnosť vysokoškolského vzdelávania, Š. Hronec
  • Slovenská vysokoškolská veda a základný výskum, I. Ostrovský - M. Kollárová
  • Aká je vysokoškolská príprava budúcich učiteľov? E. Petlák
  • Pedagogicko-psychologická prax nastávajúcich učiteľov prírodovedných predmetov, S. Kontírová
  • Uvažujme o úbytku študentov, J. Smida

Číslo 3/05

  • Veda a technika na slovenských vysokých školách, L. Vozár
  • Poradenstvo pre vysokoškolákov: osobitná profesionálna a inštitucionalizovaná činnosť na vysokých školách, M. Zvariková
  • Pohľad zamestnávateľov na uplatnenie absolventov Ekonomickej fakulty UMB, J. Ďaďo - D. Malá
  • Podpora vzdelávania prostredníctvom elektronických publikácií, K. Rešetová
  • Systém pedagogickej autoevalvácie a jeho optimalizácia, V. Blažek
  • Vysokoškolské studium v Evropě: placení školného, L. Nováček
  • Uvažujme o kvalite pedagogického obsadenia fakúlt, J. Smida

Číslo 2/05

  • O podpore špičkového výskumu na našich univerzitách, J. Pišút
  • Vývoj hodnôt niektorých ukazovateľov v slovenskom vysokom školstve, I. Rais - J. Hrušovská
  • Absolventi vysokých škôl na trhu práce, Ľ. Srnánková
  • Virtuálna firma ako prostriedok názorného vyučovania, D. Malindžák - P. Virdzek
  • Niektoré výsledky študentského hodnotenia a študijnej spokojnosti, V. Blažek - M. Pajpachová
  • Vzťah medzi preferovanými životnými cestami a sebaspokojnosťou vysokoškolských študentov, Z. Chmelárová - Ľ. Bustinová
  • Preferencia štýlov učenia sa u vysokoškolákov, J. Oravcová

Číslo 1/05

  • Synergický efekt univerzitné
  • ho potenciálu a priemyselných podnikov na Slovensku, J. Sinay
  • Zvyšování konkurenceschopnosti evropských vysokých škol; rozbor prvků ovlivňujících konkurenceschopnost, O. Roth
  • Hodnotenie kvality e-learningového vzdelávania, J. Průcha et alt.
  • Bibliografické odkazy - citácie - autocitácie, K. Rešetová
  • Ako je to v Európe: financovanie terciárneho vzdelávania, J. Smida

Číslo 4/04

  • Úloha univerzít v inovačných procesoch podnikateľskej sféry, M. Rostášová
  • Poradenstvo na vysokých školách - pohľad psychológa, M. Zvariková
  • Profesionalismus vysokoškolských učitelů v reflexi nového paradigmatu vzdělávání, J. Vašutová
  • Bakalárske a magisterské štúdium učiteľských študijných odborov a profesijná spôsobilosť učiteľov, B. Kosová - B. Pupala
  • Genéza a vývojové tendencie technológie vzdelávania, A. Hašková et alt.

Číslo 3/04

  • Terciární vzdělávání jako služba, O. Svatoň
  • Veda na vysokých školách v kontexte slovenskej účasti na rámcových programoch EÚ, M. Kedro - P. Ondrejček
  • Vysokoškolské vzdelanie a jeho súvislosti s trhom práce, Ľ. Srnánková
  • Objektivizácia financovania verejných vysokých škôl, Š. Hronec
  • Strategie vysokoškolské výuky, J. Vašutová
  • Analýza frekvencie a typov záťažových situácií prežívaných študentmi v súvislosti so vzťahom k náboženstvu, J. Oravcová
  • Porovnanie hodnotových rebríčkov študentov jednotlivých fakúlt STU, Z. Chmelárová - Ľ. Bustinová

Číslo 2/04

  • Komunikácia medzi vedou, vládou a etikou: zmeny vo veku informatiky, I. Bazovský - K. Teplanová
  • Humanizácia technického vzdelávania, D. Driensky
  • Rekonstrukce vysokoškolského studia: strukturování a modularizace, J. Vašutová
  • Poradenské a informačné služby vysokej školy, J. Smida
  • Listujeme v štatistike - zahraniční študenti na slovenských vysokých školách

Číslo 1/04

  • Zásady tvorby moderného študijného programu pre oblasť informačných a komunikačných technológii, J. Jasenek, F. Janíček, V. Smieško
  • Vysokoškolské vzdělávání jako žhavý problém současnosti, J. Vašutová
  • Keď zvládneme korupciu, príde rad aj na nekvalitne testy? V. Burjan
  • PISA - výzva alebo hrozba? V. Rosa
  • Vplyv osobnostných charakteristík na stupeň prežívanej trémy u študentov, B. Gurcová
  • Sociálne postavenie vysokoškolských študentov na Slovensku, M. Šulanová

Číslo 4/03

  • Problém limitovaných zdrojov Slovenska vo vzťahu ku globálnym a domácim výzvam, V. Rosa
  • Alokácia prostriedkov štátneho rozpočtu na vysoké školy, I. Okenka
  • Vysokoškolský učiteľ, E. Petlák
  • Prijímanie na vysoké školy, J. Smida
  • Digitálna gramotnosť a e-learning, P. Krempaský

Číslo 3/03

  • Reforma slovenských vysokých škôl: fantóm alebo realita, J. Szelepcsényi
  • Krátka analýza systému alokácie prostriedkov štátneho rozpočtu na vysoké školy v rokoch 1999 až 2002, I. Ostrovský
  • Informačný a komunikačný systém akademických činností ako podpora riadenia manažmentu vysokých škôl, K. Rešetová
  • Úloha

Číslo 2/03

  • Bolonský proces a reforma vysokoškolského vzdelávania na Slovensku, M. Fronc
  • Perspektívy a riziká prebiehajúcej reformy slovenského vysokého školstva, P. Mederly
  • Vzdelávanie, veda a technika, J. Sinay
  • Posudzovanie spôsobilosti vysokých škôl, P. Návrat
  • Reforma vysokých škôl a ich financovanie, L. Vozár

Číslo 1/03

  • Globálne zmeny v inžinierskom vzdelávaní, J. Jasenek
  • Kreditový systém štúdia, B. Kováč
  • Prijímanie na vysokoškolské štúdium, J. Smida - M. Šulanová
  • Definície pojmu edukácia, Š. Švec
  • Národná správa o vedecko-technickej politike, M. Hudecová

Číslo 4/02

  • Stratégia výučby založená na rozvíjaní kľúčových kompetencií, M. Bačová
  • Nároky zamestnávateľov na vysokoškolské vzdelávanie, J. Smida
  • Postavenie uznávania odborných kvalifikácií v Bolonskom procese, M. Hrabinská
  • Prístup ku vzdelaniu a atraktívnosť vzdelávania sa, J. Vantuch
  • Kvalita vzdelávania, L. Rupérez

Číslo 3/02

  • Vzdelávanie v novom tisícročí, J. Vadovičová
  • Stav a úroveň vzdelávania na vysokých školách v rokoch 2000 až 2002, L. Bukovský
  • Dve desaťročia premien vysokého školstva v Európe, R. Kretová
  • Poznámky k problematike celoživotného učenia sa a vzdelávania, M. Chomist

Číslo 2/02

  • Máme nový vysokoškolský zákon, M. Ftáčnik
  • Prostriedky zvyšovania kvality práce na univerzitách, A. Albert
  • Implementácia nových trendov techniky do prípravy inžinierov, M. Kundrátová - Ľ. Vašková
  • Budúcnosť informatizovaného vzdelania a vzdelanostnej informatiky, B. Procházka
  • Vytyčovanie stredoeurópskeho duchovného priestoru, J. Szelepcsényi

Číslo 1/02

  • Reforma vysokých škôl a ich rozpočet na rok 2002, M. Dado - L. Vozár
  • Súčasné trendy v európskom vysokoškolskom vzdelávaní, J. Jasenek
  • Kurikulá študijných odborov vo vzťahu k Bolonskej deklarácii, Ľ. Holubčík
  • Stredoškoláci na ceste za vysokoškolským štúdiom, J. Smida
  • Využitie informačných technológií v Európskej únii a u nás, B. Procházka

Číslo 4/01

  • Vzdelávacie potreby štátu a vysoké školy, J. Smida
  • Výkonové charakteristiky vo vysokoškolskom vzdelávaní, I. Rais
  • Poradenské služby na českých vysokých školách, Z. Freibergová
  • Doplňujúce pedagogické štúdium vysokoškolských učiteľov-inžinierov na TU v Košiciach, A. Turek
  • Vývoj a tvorba informačného systému pre vzdelávanie a poradenstvo, J. Brindza
  • Prijímanie na vysokoškolské štúdium v európskych štátoch, M. Hudecová

Číslo 3/01

  • Čriepky o vysokých školách, alebo obávam sa ..., J. Galanová
  • Špecifiká vysokoškolskej pedagogiky, J. Vašutová
  • Pripravenosť absolventov vysokých škôl pre potreby trhu práce, Ľ. Srnánková, Z. Kostolná
  • Ďalšie vzdelávanie učiteľov základných a stredných škôl na vysokých školách, M. Zvalová
  • O vzdelávacej politike v Európskej únii, M. Hudecová
  • Európsky priestor vysokoškolského vzdelávania, V. Bačková
  • O didaktických testoch a ich tvorbe, J. Vadovičová

Číslo 2/01

  • Informatizácia: prognóza a realita - poriadok, či chaos?, B. Procházka
  • Základný problém návrhu zákona o vede a technike z pohľadu výdavkov na výskum a vývoj na Slovensku a v štátoch európskej únie, I. Kraus
  • Vzdělávání na technických univerzitách v Evropě a Boloňská deklarace, I. Grepl
  • Štruktúrovaný systém štúdia, na príklade Fakulty elektrotechniky a informatiky STU, J. Jasenek a i.
  • Študijné poradenstvo na amerických vysokých školách, P. Gavora
  • Obnova vysokoškolského vzdelávania - trendy a smerovanie po svetovej konferencii v Paríži 1998, D. Drobná

Číslo 1/01

  • Zabezpečenie kvality vysokoškolského vzdelávania a akreditácia, L. Bukovský
  • Hodnotenie kvality na vysokých školách, P. Plavčan
  • Akademická profese a současnost - český příklad, J. Vašutová
  • Stav a perspektívy inžinierskeho štúdia na slovenských technických univerzitách, A. Blažej, E. Duda
  • Vzdelávanie študentov medicíny na začiatku nového storočia, K. Adamicová, Ž. Fetisová
  • O pedagogickej príprave vysokoškolských učiteľov, D. Hapala
  • Aký obsah a formu majú mať bibliografické odkazy, J. Vadovičová

Číslo 4/00

  • Úloha katolíckych univerzít vo vývoji vzdelanosti, J. Szelepcsényi
  • Ďalšie vzdelávanie dospelých na Slovensku, J. Brixová
  • Viaczdrojové financovanie vysokých škôl, P. Straka
  • Životné orientácie študentov a ich rodinné správanie, J. Filipová, K. Kopecká, S. Valná
  • Ochrana autorských inovácií na univerzitách, vo vede a v podnikoch, B. Procházka
  • Stravovanie vysokoškolákov v jedálňach vysokých škôl, J. Smida

Číslo 3/00

  • Našim potenciálom sú vzdelaní a múdri ľudia, M. Fronc
  • Kultúra a formovanie osobnosti vysokoškolákov, E. Duda
  • Výdavky na štúdium a reflexia sociálno-ekonomickej situácie rodín s vysokoškolskými študentmi, J. Filipová, K. Kopecká, S. Valná
  • Slovenský systém sociálnej podpory vysokoškolským študentom v európskej perspektíve, M. Thurzová
  • Technické znalosti a multimediálna výučba, podnety pre učiteľov vysokých škôl, C. Murphyová, Š. Švec
  • Ubytovanie vysokoškolákov v študentských domovoch, J. Smida

Číslo 2/00

  • Návrh koncepcie ďalšieho rozvoja vysokého školstva na Slovensku pre 22. storočie (vrátane rozsiahlych štatistických prehľadov o slovenskom a zahraničnom vysokom školstve), dokument

Číslo 1/00

  • Zdokonaľovanie výučby spoločenských a humanitných vied na technických univerzitách, E. Duda
  • Ako, čím a nakoľko humanizovať vzdelávanie inžinierov, M. Šulek
  • Studentské hodnocení výuky - hlavní vývojové trendy v zahraničí, J. Mareš
  • Pripravenosť v základných učiteľských kompetenciách a obsah vysokoškolskej prípravy začínajúcich učiteľov v konfrontácii s praxou, M. Zvalová

Číslo 4/99

  • Univerzity v novom tisícročí, o kongrese univerzitných administrátorov v Edinburgu, J. Potančoková
  • Manažment - sú jeho moderné metódy zaujímavé pre vysoké školy?, B. Procházka
  • Vysokoškolská veda dneška a vysokoškolská knižnica zajtrajška, Š. Švec
  • Účasť študujúcich na úhrade nákladov štúdia, I. Rais
  • Hodnotenie kvality na vysokých školách, D. Drobná
  • Poznámky k financovaniu vysokoškolského vzdelávania, M. Majtán

Číslo 3/99

  • Možnosti uplatnenia binárneho systému vysokoškolského vzdelávania na Slovensku, P. Plavčan
  • Vzťah učiteľa ku vzdelaniu a formovanie jeho postojov, J. Golian
  • Premeny nemeckého vysokého školstva, J. Smida
  • K problematike odborov vzdelávania na vysokých školách, A. Putala, Z. Chovancová

Číslo 2/99

  • Výskum informačnej motivácie vysokoškolských študentov u nás a v zahraničí, M. Jurkovičová
  • Informačná výchova a príprava na vysokej škole, M. Matthaeidesová
  • K povahe univerzitného štúdia cez vzdelávanie učiteľov, B. Pupala
  • Dištančné vzdelávanie na vysokých školách, A. Lavrin
  • Analýza európskeho pedagogického výskumu deväťdesiatych rokov, J. Průcha
  • Švédsky školský systém, poznatky zo študijnej cesty, D. Drobná

Číslo 1/99

  • Trendy zisťovania a hodnotenia kvality vzdelávania vo vysokoškolských inštitúciách, J. Kalužný
  • Na ceste k novému štýlu inžinierskeho myslenia, E. Duda
  • Vzťahy informatizácie a kultúry na prelome tisícročí, B. Procházka
  • Osobitosti pedagogického procesu a jeho nedostatky v procese transformácie vysokoškolského vzdelávania, J. Golian
  • Niekoľko myšlienok o možnom smerovaní technických univerzít, A. Albert

Číslo 4/98

  • Vzdelávanie a príprava ľudských zdrojov v informačnej spoločnosti, P. Dufek
  • Fraktálová univerzita, J. Košturiak, M. Gregor, B. Mičieta
  • Náklady na financovanie vysokoškolského vzdelávania v Európe, P. Zverka
  • Svetová konferencia o vysokoškolskom vzdelávaní, UNESCO, P. Magdolen
  • Niekoľko poznámok ku kreovaniu vnútorného systému riadenia kvality na fakulte, J. Zelený

Číslo 3/98

  • Parametre vonkajšieho prostredia pre rozvoj školstva, P. Straka
  • Transformácia vysokoškolského štúdia v podmienkach Agronomickej fakulty SPU, I. Michalík, H. Frančáková
  • Spracovanie publikačnej činnosti, E. Petrovičová
  • Akumulácia kreditov a systémy ich transferu, D. Drobná

Číslo 2/98

  • Koncepcia ďalšieho rozvoja vysokého školstva do roku 2005 s výhľadom do roku 2025
  • K formalizácii závislosti medzi výkonom a potenciálom vzdelávacích ustanovizní, I. Rais
  • Perspektívy rozvoja dištančného vzdelávania na vysokých školách, A. Lavrin, L. Samuelis
  • Problémy súvisiace s úspešnosťou štúdia, V. Strečko.
  • Vývoj počtu uchádzačov o štúdium na vysokej škole, A. Putala, Z. Chovancová

Číslo 1/98/

  • Nad novým českým vysokoškolským zákonom, J. Smida
  • O možnostiach zmeniť financovanie vysokých škôl, M. Majtán
  • Rozvoj dištančného vzdelávania na Slovensku, D. Kulich
  • Vedy v spoločnosti a vedecké informácie, B. Procházka
  • Integrované projekty vedy a techniky, M. Tolnay
  • Ako ďalej vo vede, V. Štrbák

Číslo 3-4/97

  • Ako ďalej v informačných systémoch vo vysokom školstve, P. Dufek
  • Kreditný systém štúdia - nádeje a problémy, P. Gavora
  • Reč a komunikácia v informačnej spoločnosti, J. Szelepcsényi
  • Kritériá vnútorného hodnotenia vysokoškolského vzdelávania v Dánsku, J. Smida
  • Poznámky k súčasnej publikačnej a citačnej aktivite, M. Zaviačič
  • Pedagogika budúceho tisícročia, T. Dallos

Číslo 2/97

  • Univerzita - centrum humanistických ideí, P. Liba
  • Edukačný marketing a manažment: skúsenosti a poznatky, Ľ. Floreková
  • Uplatnenie absolventov technických vysokých škôl v praxi, M. Bieliková
  • Zásady kreditného systému a skúsenosti s jeho uplatňovaním na STU, J. Kalužný
  • Skúsenosti s prijímacími skúškami a kreditným systémom na Fakultu architektúry STU, B. Kováč
  • Úloha a postavenie vedy na vysokých školách, I. Michalík

Číslo 1/97

  • Realizácia súčasnej vysokoškolskej politiky a princípy vysokoškolského vzdelávania, O. Nemčok
  • Výchova a vzdelávanie v transformujúcej sa slovenskej spoločnosti, P. Gabčo
  • Čo s univerzitami našimi, B. Riečan
  • Univerzitný charakter vzdelávania budúcich inžinierov, E. Duda
  • Uplatnenie absolventov učiteľského štúdia v praxi, M. Zvalová
  • Kreditný systém štúdia - áno či nie? Z. Kolláriková
  • Koncepcia rozvoja vysokých škôl, dokument